Kasutaja tarvikud

Lehe tööriistad


kursused:gag:2010:patareisorteerija

Gustav Adolfi Gümnaasiumi patareisorteerija ehitamine

Üldinfo

Tegu oli TTÜ Robotiklubi koostööprojekt Gustav Adolfi Gümnaasiumi (GAG) õpilastega, et osa võtta patareisorteerija ehitamise konkurssist. Lähem info konkurssi kohta on leitav siit. Üheks põhiliseks tingimuseks oli see, et süsteem tuli ehitada Kodulabori baasil, mis on kasutusel juba koolides robootika õppeaine läbiviimiseks. Ehitamine toimus ajavahemikul märts - aprill 2010. Juhendajaks TTÜ Robotiklubi poolt oli Peeter Salong.

Osalejad

Osa võttis 4 poissi GAG-ist:

  • Martin Ilmjärv
  • Ain Salula
  • Kristian Hunt
  • Johann Gustav Lend

Patareisorteerija

Komponentide nimekiri

Komponendid

  1. 1x AVR ATMega128 arendusplaat
  2. 1x Digitaal sisend-väljundplaat
  3. 1x Mootorikontrolleri plaat(isetehtud)
  4. 1x 2×16 realine taustavalgustuseta LCD
  5. 1x Vooluadapter(9V)
  6. 2x Servomootor
  7. 2x Kiireandur
  8. 1x Mikrolüliti
  9. 1x Lüliti

Kulumaterjalid

  1. Juhtmed
  2. Pleksiklaas
  3. Alumiiniumsilinder
  4. Ämber
  5. Plekk
  6. Kruvid ja poldid
  7. Teip
  8. Liim

Töövahendid

  1. Puurpink
  2. Tikksaag
  3. Rauasaag
  4. Kruvikeerajad
  5. Mõõtevahendid
  6. Jootekolv
  7. Arvutid
  8. AVR Programmaator
  9. Viil
  10. Lõiketangid
  11. Juhtmekoorijad
  12. Akutrell
  13. Näpitsad
  14. Käärid
  15. Nuga
  16. Kuumapuhur
  17. Liimipüstol

Töö kirjeldus

Patareisorteerijal on ava sisestamaks AA või AAA suuruses patareisid masinasse. Kui patarei on kukkunud võlli küljes olevasse kaussi, siis katkestab see kiiresensori kiire, mida jälgitakse programmiliselt. Kiire katkemise tuvastamisel liigub servomootori ostas olev klemm patarei ühe otsa pihta ning surub patarei vastu teiselpool olevat vedruklemmi. Vedru kasutamine leevendab patareide pikkuste erinevust. Patarei pinge mõõtmisel on patarei otsad kokku ühendatud läbi 50 oomise takisti - see koormab patareid piisavalt, et aru saada, kas patarei suudab veel voolu välja anda. Kui pinge on üle 80 % nominaalpingest, see teeb 1,2 V, siis patarei tagastatakse kasutajale, muul juhul kukutatakse patarei kogumissilindrisse. Patareide lahterdamine toimub teise servo abil (võlli servo), mis liigutab kaussi kas ühele või teisele poole. Võlli servo algasendisse toomisel kasutatakse teist kiireandurit, mille kiire katkemisel saab programm aru, et servo on algasendis tagasi ning peatab servo liikumise. Teise servo, mis juhib klemmi, algaendisse viimiseks kasutatakse mikrolülitit, mille lülitamisel servo peatub. Lisaks eelnevale on süsteemis ka eraldi lüliti süsteemi sisse ja välja lülitamiseks.

Blokkskeem

Patareisorteerija blokskeem on toodud allpool oleval pildid, kus on näidatud ka juhtmete ühendused. Siinkohal tasub mainida, et mootorite kontrolleri plaat on ise tehtud.

Elektriskeemid

Mootori kontrolleriplaat

Kiiresensor

Pingemõõtja

Kood

Patareisorteerija kood tar.gz failina kokkupakitult

Kokkuvõte

  • Sai palju banaane ja küpsiseid söödud juhendaja arvelt.
  • umbes 172 töötundi (4 inimese peale kokku) kulus roboti ehitamisele.
  • Oli küll vaevanõudev töö, kuid lõbus oli ka.

Kasulik oli see, et…

  • …sai kogemusi roboti ehitamise vallas.
  • …õppisime vigadest.
  • …toredad koosveedetud õhtud.
  • …õppisime näppe eemal hoidma jootekolvi otsast.
  • …sai fantaasiat ära kasutada.
  • …saime valmis toreda masina.

Vajaka jäi…

  • …aja planeerimine.
  • …vähene testimisaeg.
  • …osad töövahendid.
  • …kogemused
  • …teadmised tööriistade kasutamisnõuetest.
  • …tööde jaotus.
  • …pealehakkamist.
kursused/gag/2010/patareisorteerija.txt · Viimati muutnud: 2010/05/09 18:51 persoon peeter